Followers

Monday, August 2, 2010

JoM kITa beRkAYak

30 JULAI 2010 (FriDaY)


Hujan oh hujan....ari neh kita berekreasi dalam hujan....blum smp lg kat wet world,da basah kuyup dgn air hujan....berkat kot....haha....smp kt sana,rmai lg yg blum dtang....hujan katakan....suma brteduh d bwah satu pondok kecil.....lpas da bg attndnce,en.Muiz ctakan srba ckit tentg SEJARAH kayak n alatn brkayak.......aktiviti kenu dan kayak sebenarnya telah lama berkembang di dunia. Namun begitu, tokoh terkenal iaitu John MacGregor telah memberi nafas baru dalam aktiviti ini. Jika sebelumnya kayak kayak digunakan bagi tujuan pengangkutan, kini ia mencakupi aspek yang lebih luas lagi iaitu sukan, kesenggangan dan pendidikan. beliau telah digelar sebagai Bapa Kayak Moden sebagai mengiktiraf sumbangannya dalam perkembangan aktiviti kayak.
Beliau adalah seorang pelaut British. pengembaraan beliau ke serata dunia telah membekalkan beliau dengan pelbagai pengalaman.Pada tahun 1866, kelab kenu pertama di dunia telah ditubuhkan di Twickenham, England. Kelab ini telah bertanggungjawab mempopularkan sukan kenu  di seluruh England terutamanya di kalangan pelayar dan golongan atasan British. Tujuh tahun kemudian kelab ini telah melahirkan ramai penggiat aktiviti kayak.Kayak merupakan peralatan terpenting dalam aktiviti berkayak. Sebelum kita berkayak kita mesti tahu nama-nama di setiap bahagian badan kayak.



Bow (hadapan)
Bow ialah bahagian hadapan (hujung kayak hadapan), istilah BOW digunakan dalam pengendalian kayak. istilah BOWMEN ialah ditujukan kepada orang yang duduk dihadapan.

Stern (belakang)
Stern ialah bahagian belakang (hujung kayak belakang), istilah STERN digunakan dalam pengendalian kayak. Istilah STERNMEN ialah ditujukan kepada orang yang duduk di bahagian belakang.

Deck (bahagian geladak atas)
Bahagian atas kayak dipanggil Deck. Ia berfungsi menutup bahagian atas kayak dan melindungi bahagian kaki pendayung. Deck hadapan dipanggil Foredeck dan bahagian belakang dipanggil Aftdeck.

Toggles
toggles ialah sejenis tempat pemegang (tali) yang berada di bahagian Bow dan Stern. Ia berfungsi untuk memudahkan kita mengangkat kayak.

Cockpit (ruang legar tempat duduk)
Cockpit ialah tempat ruang legar tempat duduk pendayung yang terletak diantara foredeck dan aftdeck. Ia berfungsi untuk pendayung duduk didalam kayak.

Coaming
Coaming ialah bahagian tepi yang mengelilingi Cockpit. Ianya berfungsi sebagai penahan air untuk masuk ke dalam Cockpit. Selain itu ia juga digunakan untuk mengikat Spraycover.

Seat (tempat duduk)
Seat terletak didalam Cockpit. Seat adalah tempat duduk pendayung. 

Footrest (tempat rehat kaki)
Ia terletak didalam dibahagian Foredeck. Ia merupakan tempat meletak kaki pendayung. Ia berfungsi memberi daya cengkaman dan sokongan tenaga yang lebih melalui kombinasi pergerakan tangan. 

Hull
Hull ialah bahagian bawah kayak atau pun lantai kayak.

Keel
jika kita tengok bahagian bawah kayak ada bahagian tengah yang  timbul dari depan hingga belakang. Itu dipanggil Keel. Ia berfungsi sebagai membelah air ketika mendayung.

Hatches (tempat ruang simpan barang)
Lubang penutup yang terdapat ditengah bahagian Foredeck dan Aftdeck. Ia berfungsi untuk tempat menyimpan barang atau peralatan diri atau alat perkhemahan. Biasanya Hatches terdapat pada kayak laut sahaja....


haa....neh secara x lgsung la sejarah tntg kayak........sebelum 2 ita brcerita dlu pasl jaket kselamatan plak...neh pon salah satu bnda pnting juga.....Jaket keselamatan dan buoyancy aid merupakan peralatan keselamatan yang paling penting ketika kita berada dalam air mahupun ketika kita membuat aktiviti air. Kita tidak seharusnya membuat AKTIVITI AIR tanpa menggunakan jaket keselamatan kerana ia mungkin akan mendatangkan RISIKO.Jaket kslmatan n buoyancy aid...adakah ini bnda yg sma??jgn slah sgka....ada perbezaan taw...

Kedua-dua alat ini mempunyai FUNGSI yang sama. Namun, prestasi dan cara penggunaannya adalah berbeza. 





Buoyancy Aid ialah bahan bantuan APUNGAN. Ia berbentuk seperti VEST dan dilengkapi dengan tali pinggang. Bouyancy Aid diperbuat daripada sejenis GETAH kalis air yang lembut. ketika di air, ia akan membuatkan kita terapung secara menegak. Buoyancy Aid ini hanya boleh bertahan dalam jangka masa yang PENDEK...



Jaket Keselamatan pula ialah bahan bantuan apungan yang disarungkan ke bahagian badan melalui kepala yang menggunakan bahan apungan LUARAN seperti UDARA ataupun gas. Ketika di air ia boleh mengapungkan kita dalam kedudukan 45 darjah menegak dalam jangka masa 72 jam.





nmpaknya hujan semakin reda....suma student kna amek paddle msing2 n pkai vga...amek jarak msing2...msa neh d ajar cara2 pgang pddle n mngayak dgn cara yg btul....xleh brlngar antra stu sma lain taw..nt kna dnda ketuk ketampi..haha.....then,mcam dh terror kot....suma angkat kyak msing2 msuk dlam air...tp xsuma yg bleh join coz alatan terhad....aku partner ngn nad...bnda 1ST kna buat ialah          yg brtujuan untuk        .then,studnt kna buat prtukaran antara satu sma lain.....student yg brada d hujung sekali kiri n knan brperanan untuk mengawal kumpulan kayak supaya dalam keadaan stabil...then,km d beri kebebasan untuk brkayak d kawasan tasik 2...pusing pnyalah pusing...da lwat...en .Muiz pon da bsing...yg bestnya aku ngn nad neh asyik salah pusing jer....mulut cakap lain,tgan dayung lain...haha...kna bsing gak la dgan en.muiz....tp xksh la....da smp kt tbing,kna smpan altan msing2...tgan asa mcam nk tercabut pon ada....tp BEZZ.......
















No comments:

Post a Comment